luni, 14 iulie 2008

Astăzi , la Farnborough, se deschide Salonul Aeronautic, cel mai important eveniment aeronautic al anului

La Farnborough, lângă Londra, se deschide astăzi cel mai important eveniment aeronautic al anului, în contextul scumpirii petrolului care a afectat deja numeroase companii aeriene. Evenimentul e încă un prilej de duel pentru cei doi giganţi care îşi împart piaţa: americanii de la Boeing şi europenii de la EADS. Aceştia trebuie să îşi anunţe astăzi noile comenzi. Salonul aeronautic, care se ţine o dată la doi ani, se deschide într-un context neclar. Perspectivele pe termen mediu şi lung par bune, datorită aşteptatei creşterii a traficului din ţările emergente.

Boeing tocmai şi-a revizuit în creştere previziunile asupra pieţei în următorii 20 de ani, bazându-se pe impulsul dat de ţările emergente. Constructorul American crede că 29.400 de avioane comerciale vor fi vândute până în 2027, o piaţă de 3.200 de milioane de dolari. Anul trecut pronosticul era de 28.600 de aparate vândute în 20 de ani pentru 2.800 miliarde de dolari. Mai puţin optimişti, europenii de la Airbus prevăd o piaţă de 24.300 de avioane şi 2.800 miliarde de dolari. Dacă pe termen lung, estimările sunt optimiste, prezentul e mai puţin încurajator.

IATA anunţa recent falimentul a 25 de companii aeriene din toată lumea, din cauza scumpirii carburanţilor şi estima probleme şi în viitor. La salonul deschis astăzi sunt aşteptate mai ales comenzi din partea unor companii aeriene din Golf, zonă unde traficul este în plină creştere şi unde profiturile au crescut o dată cu cotaţia petrolului. Astfel, compania aeriană a Emiratelor Arabe Unite, a anunţat în iunie că vrea să comande între 50 şi 100 de avioane.

Liderii Boeing şi EADS recunosc că perioada actuală e în mod clar dificilă pentru companiile aeriene dar precizează că până acum nu au înregistrat anulări de comenzi.

Preşedintele Boeing, Jim McNerney, spune chiar că preţul ridicat al petrolului constituie o oportunitate care se va traduce printr-o accelerare a comenzilor de modele recente- avioane cu un consum de carburant mai redus. Şeful EADS, producătorul Airbus, Louis Gallois, recunoaşte că e posibil ca unele companii aeriene să-şi anuleze contractele dar precizează că traficul aerian e încă bun în anumite părţi ale lumii. Boeing şi Airbus au primit ieri o provocare din partea companiei canadiene Bombardier. Acesta şi-a lansat seria C, o gamă de aparate de 100 până la 149 de locuri, mai puţin poluante şi cu un consum mai mic de carburant. Bombardier atacă astfel segmentul cel mai profitabil al americanilor şi europenilor. Precedenta ediţie a salonului aeronautic s-a încheiat cu comenzi în valoare de 42 de miliarde de dolari.

Sursa: The Money Channel